Program wychowawczo- profilaktyczny
Dokumenty
SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W WIŃSKU W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
Spis treści
I. Wstęp
IV. Akty prawneVI. Wizja szkołyVII. Misja szkołyVIII. Model absolwentaXI. EwaluacjaXII. Załączniki
I. Wstęp
Pierwszymi wychowawcami dzieci są ich rodzice. Szkoła wspomaga wszechstronny i harmonijny rozwój podopiecznych, a uczniowie akceptują siebie i są otwarci na potrzeby drugiego człowieka, żyją nie tylko z drugim, ale i dla drugich.
Nowy rok szkolny to szczególny czas dbania o akceptację i bezpieczeństwo własne i innych. Pandemia Covid-19 wymaga od uczniów, rodziców i pracowników szkoły zadbania o przestrzeganie procedur bezpieczeństwa. To również dobry czas na naukę, że jesteśmy za siebie nawzajem odpowiedzialni. Nie tylko chodzi tu o nasze zdrowie, ale również wszelkie zachowania społeczne w szkole i poza nią. Zadaniem dla wszystkich realizujących program profilaktyczno-wychowawczy, będzie więc umiejętne motywowanie się do systematycznej pracy, niezależnie od jej formy.
Program wychowawczo- profilaktyczny jest nieodłącznym elementem Statutu Szkoły, dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.
Profilaktyka, jako proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie ilikwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie, powinna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzyć integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.
Chcemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat sprzyjający pracy uczniów i nauczycieli. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie byli kulturalni, odpowiedzialni, komunikatywni, kreatywni i empatyczni, aby panowało poczucie przynależności do grupy, którą łączą więzi koleżeństwa i przyjaźni.
Program przeznaczony jest do realizacji przez nauczycieli podczas godzin wychowawczych, przedmiotowych i wszelkich innych formach edukacji szkolnej (projekty, wycieczki, itp.) We współpracy z uczniami wezmą też udział pozostali pracownicy szkoły, zaproszeni specjaliści, rodzice i osoby ze środowiska lokalnego, a wszystko to, aby wzbogacić wychowanie dzieci i młodzieży.
II. Wartości wybrane przez społeczność szkolną
Ustalenie wartości uznawanych przez społeczność szkolną Szkoły Podstawowej w Wińsku :
• Wywiązywanie się z obowiązków ucznia
• Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
• Dbałość o honor i tradycje szkoły
• Dbałość o piękno mowy ojczystej
• Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób
• Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
• Okazywanie szacunku innym osobom
• Poszanowanie wartości i godności ludzkiej
• Uczciwość, szczerość, wiarygodność
• Rzetelność i odpowiedzialność, sumienność
• Prawdomówność
• Sprawiedliwość
• Ogólnoludzkie normy i wartości religijne
• Kierowanie się własnym sumieniem
• Pomoc potrzebującym
• Zapobieganie dyskryminacji
• Kreatywność
• Przyjaźń
• Tolerancja
III. Diagnoza potrzeb i problemów w środowisku szkolnym
Program wychowawczo – profilaktyczny został opracowany na podstawie obowiązujących przepisów prawa oświatowego, analizy aktualnej sytuacji epidemicznej, sytuacji wychowawczej szkoły, diagnozy potrzeb środowiska szkolnego oraz aktualnej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym czynników ryzyka oraz czynników chroniących, dotyczących uczniów, rodziców, nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły.
W analizie sytuacji wychowawczej szkoły zostały uwzględnione:
• sukcesy wychowawcze szkoły (statystyki szkolne, analiza przypadków indywidualnych)
• potrzeby uczniów i ich oczekiwania związane z powrotem do szkoły po wielomiesięcznej izolacji;
• potrzeby rodziców;
• potrzeby rozwojowe nauczycieli;
• źródła zewnętrznego wsparcia wychowawczego.
Diagnozę potrzeb środowiska szkolnego oraz diagnozę czynników chroniących i czynników ryzyka przeprowadzono na podstawie :
• wyników ewaluacji wewnętrznej,
• analizy ankiety dotyczącej dobrostanu psychicznego uczniów po zdalnym nauczaniu,
• analizy dokumentacji (dziennik pedagoga, psychologa, protokoły zespołów wychowawczych, analizę sytuacji wychowawczej klas, analizę frekwencji uczniów),
• obserwacji zachowania uczniów w sytuacjach typowo szkolnych i pozalekcyjnych w czasie nauki zdalnej,
• rozmów indywidualnych z uczniami, nauczycielami i rodzicami w czasie pandemii
• zajęć profilaktycznych i wychowawczych w klasach realizowanych w warunkach pracy zdalnej,
• ankiet dla uczniów, nauczycieli i rodziców, w szczególności obejmujące zakres systemu wartości uczniów oraz identyfikację czynników ryzyka i czynników chroniących.
Przeprowadzona analiza sytuacji wychowawczej pozwoliła wyodrębnić czynniki ryzyka i czynniki chroniące występujące w środowisku szkolnym. Stanowiły one ważną podstawę przy projektowaniu działań zapobiegawczych. Jednocześnie zidentyfikowano oczekiwania uczniów, ich rodziców i nauczycieli, co pozwoliło na sformułowanie potrzeb i priorytetów w działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły.
Czynniki ryzyka:
• Skutki psychospołeczne pandemii koronawirusa Covid-19 (zaburzenia nastroju, zaburzenia lękowe)
• nieprzestrzeganie przez uczniów ustalonych zasad w czasie nauki zdalnej,
• wysokie nasilenie stresu z powodu braków edukacyjnych z okresu nauki zdalnej,
• niska frekwencja nauki podczas nauki zdalnej,
• trudności z samokontrolą, w szczególności problemy z wyrażaniem złości w sposób społecznie akceptowany,
• wulgaryzmy, przezywanie, wyśmiewanie w czasie nauki zdalnej,
• trudności w umiejętności rozwiązywania konfliktów,
• niska samoocena, wyuczona bezradność,
• niskie aspiracje edukacyjne, niskie oczekiwania sukcesu,
• niska motywacja osiągnięć rówieśników (niskie oceny szkolne),
• brak zaangażowania w rozwijanie swoich zdolności i talentów,
• nadmierne korzystanie z Internetu, gier komputerowych, telewizji,
• trudne sytuacje rodzinne, konflikty okołorozwodowe,
• trudne sytuacje rodzinne będące skutkiem przymusowej izolacji społecznej,
• samotne rodzicielstwo.
Czynniki chroniące:
• przyjazna atmosfera w szkole,
• uczniowie czują się w szkole bezpiecznie,
• dobre relacje z wychowawcami, zaufanie do nauczycieli,
• „mała szkoła” – brak anonimowości w szkole,
• aktywność uczniów w rozwiązywaniu swoich problemów,
• działania integrujące w szkole – dodatkowe zajęcia integracyjne po powrocie do szkół,
• działania prospołeczne,
• określone zasady życia szkolnego i ustalone granice,
• dobra współpraca ze środowiskiem rodzinnym,
• silna więź emocjonalna dziecka z rodzicami,
• zdecydowany brak akceptacji dla przemocy,
• współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
• obecność w szkole specjalistów (terapeuta pedagogiczny, pedagog, logopeda, psycholog),
• wypracowane procedury bezpieczeństwa,
• wiedza uczniów o skutkach działania środków psychoaktywnych.
Jednocześnie określono problemy występujące w szkole, stanowiące podstawę działalności profilaktycznej w szkole:
• niskie aspiracje edukacyjne uczniów (niskie oceny szkolne, niskie oczekiwanie sukcesu, niska aktywność uczniów w zajęciach rozwijających ich zdolności, talenty, umiejętności);
• konflikty między rówieśnikami, doświadczanie izolacji, braku tolerancji dla inności;
• szkodliwe dla uczniów i klimatu społecznego szkoły korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (niepożądane wzorce zachowania na portalach społecznościowych);
• nieprzestrzeganie regulaminu korzystania z telefonów komórkowych,
• naruszanie dyscypliny szkolnej na lekcjach,
• przypadki zachowań agresywnych (w tym agresji słownej oraz fizycznej), przy jednocześnie niskim poziomie zachowań empatycznych,
• przypadki eksperymentowania z używkami – papierosy, e-papierosy.
IV. Akty prawne
1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997r. ; nr 78; poz. 483)
2. Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526)
3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r., poz. 59)
4. Rozporzadzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach,szkołach i placówkach.
5. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2017r., poz. 1189)
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2016r., poz. 895)
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r., poz. 356)
8. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. z 2005r. Nr 179, poz. 1485 z pózniejszymi zmianami: Dz. U. z 2006r. Nr 7 poz. 47 i 48; Dz. U. z 2006r Nr 66 poz. 469; Nr 120 poz. 826)
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015r., poz. 1249)
10. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (tekst jednolity - Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz.1231; Dz. U. z 2007r.Nr 70, poz. 473)
11. Ustawa o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 23 lipca 2008r. (Dz.
U. z 2008r. Nr 180 poz. 1108). Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.U. Nr 111, poz. 535; z późniejszymi zmianami - Dz.U. Nr 113, poz. 731 z 1997 r., Dz.U. Nr 141, poz. 1183 z 2005 r.)
12. Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r. (tekst jednolity: Dz.U. Nr 10. z 1996 r., poz. 55 z późniejszymi zmianami; tekst jednolity: Dz. U. z 2017r. poz. 957)
13. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. Nr 180,oz. 1493)
14. Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r. (tekst jednolity: Dz.U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109 z późniejszymi zmianami)
15. Narodowy Program Zdrowia (NPZ) na lata 2016 – 2020 w zakresie celu operacyjnego nr 2 „Profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi”, w którym się mieszczą: Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii oraz Krajowy Program Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
16. Wytyczne przeciwepidemiczne Głównego Inspektora Sanitarnego z 2 lipca br. dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych,
17. Wytyczne GIS, MZ i MEN dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020 roku
18. Statut szkoły
19. Rozporządzenie MEiN z 17 sierpnia 2021 Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 17 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
V. Kierunki polityki oświatowej w roku szkolnym 2021/2022
1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno- pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno- komunikacyjne.
5. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
VI. Wizja szkoły
Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem
|na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego.
Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego. Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska.
Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas uczeń.
VII. Misja szkoły
Każdego dnia wspólnie pracujemy na sukces naszych uczniów i zadowolenie rodziców, a wskaźnikiem tego jest ich satysfakcja i prestiż naszej szkoły w środowisku. Priorytetem w naszej szkole jest wysoka efektywność kształcenia, przygotowanie do dalszej edukacji oraz zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju każdego ucznia.
VIII. Model absolwenta
Absolwent Szkoły Podstawowej w Wińsku jest uczniem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym go świecie oraz:
− jest przygotowany do podjęcia nauki na wyższym szczeblu edukacji,
− czerpie radość z nauki,
− przestrzega ogólnie przyjętych wartości moralnych,
− potrafi samodzielnie podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje,
− potrafi wyrażać i uzasadniać własne zdanie,
− zgodnie współpracuje z innymi,
− jest ciekawy świata i wrażliwy na drugiego człowieka,
− jest życzliwy i tolerancyjny, szanuje godność własną i drugiego człowieka,
− rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju,
− dba o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz o bezpieczeństwo własne i innych,
− potrafi wykorzystać wiedzę w sytuacjach życiowych.
IX. Cel ogólny i cele szczegółowe programu
Cel ogólny:
Dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia, tak by w przyszłości mógł wypełniać obowiązki rodzinne i obywatelskie w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
Cele szczegółowe programu:
• Promowanie zdrowego stylu życia (sfera fizyczna)
• Wspieranie indywidualnego rozwoju ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości (sfera emocjonalna i psychiczna)
• Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych i promowanie bezpiecznych zachowań (sfera społeczna)
• Kształtowanie więzi z krajem ojczystym, poszanowanie dla dziedzictwa narodowego oraz innych kultur i tradycji (sfera aksjologiczna)
X. Harmonogram działań wychowawczo-profilaktycznych
Zadania | Sposób realizacji | Termin | Odpowiedzialni |
Sfera fizyczna | |||
PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA | |||
Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych oraz higienę ciała i umysłu. Szczególne zwrócenie uwagi na zalecenia i wytyczne w związku z | Prowadzenie zajęć z wychowawcą, lekcje wychowania do życia w rodzinie | cały rok | wychowawcy, Nauczyciele przedmiotowi, psycholog szkolny |
Przeprowadzenie deklaracji wśród rodziców uczniów powyżej 12 roku życia nt. szczepienia przeciw Covid -19 | Wrzesień 2021 | Dyrektor, wychowawcy | |
epidemią COVID-19 | Stałe monitorowanie sytuacji zdrowotnej uczniów w związku z epidemią COVID-19. Stosowanie zaleceń epidemicznych GIS, MEN, MZ. Pomiary temperatury ciała u uczniów, systematyczna dezynfekcja sal i pomieszczeń, przestrzeganie przepisów (noszenie maseczek, dystans społeczny). W razie potrzeby, przejście w tryb edukacji zdalnej i/lub hybrydowej. | według aktualnych wytycznych rządowych | Wszyscy pracownicy szkoły. |
Dostosowanie szkolnych regulaminów do aktualnych wymogów MEN i sanepidu | sierpień- wrzesień 2021 | Komisja Regulaminów i Statutu | |
Kontrola właściwego oklejenia szkoły w informacje związane z higieną i bezpieczeństwem w związku z pandemią Covid 19 | Sierpień- wrzesień 2021 | Komisja do spraw estetyki | |
Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się. | Zajęcia o tematyce niebezpieczeństw związanych z używaniem środków psychoaktywnych i stymulujących (lekcja dotycząca szkodliwego wpływu substancji psychoaktywnych i stymulujących na organizm). | według rozkładów zajęć z wychowawcą | Wychowawcy, pielęgniarka szkolna, pedagog i psycholog, zaproszeni edukatorzy z zewnątrz |
Pogadanka dotycząca zdrowych nawyków żywieniowych zapobiegających nadwadze oraz chorobom cywilizacyjnym | według rozkładów zajęć | Wychowawcy , pedagog, psycholog pielęgniarka szkolna, nauczyciele przyrody,biologii,wf | |
Uczenie odpowiedzialnego korzystania z mediów w szczególności z telefonów komórkowych; wdrażanie | Wdrożenie i przestrzeganie szkolnego regulaminu korzystania z telefonów komórkowych; zajęcia n/t | Na bieżąco | Wychowawcy, pedagog i psycholog, nauczyciele informatyki |
uczniów do bezpiecznego poruszania się w cyberprzestrzeni | bezpiecznego korzystania z Internetu. | ||
Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie, planowanie racjonalnego i aktywnego spędzania czasu wolnego. | Zajęcia nt. „W zdrowym ciele – zdrowy duch” poruszające tematykę aktywności psychoruchowej i jej wpływu na rozwój i zdrowie człowieka. Udział szkoły w kampanii „Zachowaj trzeźwy umysł”. Udział w konkursie „Trzymaj formę”. Udział w szkolnych projektach i akcjach o tematyce prozdrowotnej | według rozkładów zajęć | Wychowawcy Nauczyciele |
Organizacja Dnia Wiosny | marzec 2022 | Samorząd uczniowski Wychowawcy | |
Święto szkoły – obchody | marzec 2022 | Samorząd uczniowski Rada Pedagogiczna Wychowawcy | |
Udział szkoły w imprezach sportowych na szczeblu szkolnym, powiatowym i wojewódzkim organizowanym przez SZS | Według oferty SZS , kalendarza imprez gminy | Nauczyciele WF | |
Akcja profilaktyki uzależnień w formie przygotowania gabloty z plakatami i materiałami profilaktycznymi | cały rok | Pielęgniarka szkolna, psycholog, wychowawcy, samorządy klasowe | |
Uczestnictwo w wycieczkach | według kart i | Wychowawcy klas | |
turystyczno-krajoznawczych i tematycznych | harmonogramów wycieczek (terminy dopasowane do rozwoju sytuacji epidemicznej) | Nauczyciele WF | |
Kształtowanie świadomości dotyczącej wykorzystania zainteresowań i uzdolnień jako skutecznego sposobu dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne. | Udział uczniów w zajęciach wychowania fizycznego | cały rok | Nauczyciele WF |
Udział w zawodach i turniejach sportowych | według harmonogramu poszczególnych imprez | Nauczyciele WF Wychowawcy klas Uczniowie | |
Upowszechnianie wiedzy proekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń środowiska. | Prowadzenie zajęć z wychowawcą, lekcji biologii z elementami ochrony środowiska | według rozkładów zajęć z wychowawcą | Wychowawcy, nauczyciele przyrody i biologii |
Przeprowadzenie lekcji dotyczących przyczyn i skutków degradacji środowiska oraz sposobów jego ochrony (smog, zanieczyszczenia wód, odpady i ich segregacja, susza, klęski żywiołowe, efekt cieplarniany etc.) | według rozkładów zajęć | Wychowawcy, nauczyciele biologii i przyrody | |
Udział w światowych akcjach ekologicznych – Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, Dzień Bociana. | wrzesień 2021 kwiecień 2022 maj 2022 | Wychowawcy, nauczyciele | |
Sfera emocjonalna | |||
Kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, | Udział w konkursach profilaktycznych Propagowanie zasad fair play | wg harmonogramu | wszyscy nauczyciele, podmioty zewnętrzne |
umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach sukcesu i porażki. | podczas rozgrywek i zawodów sportowych. Organizowanie zajęć integracyjnych klas z grami planszowymi i ruchowymi | ||
Zajęcia z psychologiem lub wychowawcą o tematyce efektywnego uczenia się i dostosowania do różnych sytuacji życiowych (np. egzamin, zawody sportowe etc.) | według rozkładów zajęć z wychowawcą | Psycholog, pedagog, wychowawcy | |
Udział uczniów w zajęciach dodatkowych „Umiejętności Uczenia się” | Cały rok | Nauczyciel prowadzący zajęcia UU | |
Wychowawcza rola rodziny | Omówienie podczas zajęć lekcyjnych znaczącej roli rodziny, tradycji, pomysłów na wspólne spędzanie czasu. | Cały rok | Wychowawcy, nauczyciele |
Nabycie podstawowej wiedzy na temat stresu i sposobów radzenia sobie z nim. Przeciwdziałanie depresji, PTSD | Zajęcia z psychologiem nt. stresu | według rozkładów zajęć z wychowawcą | Psycholog |
Kształtowanie konstruktywnego obrazu własnej osoby, świadomości mocnych stron, akceptacji ograniczeń i niedoskonałości. | Zajęcia z wychowawcą i psychologiem nt. samoakceptacji, poczucia własnej wartości | według rozkładów zajęć z wychowawcą | Wychowawcy, psycholog |
Doradztwo zawodowe – kształtowanie postawy świadomego wyboru ścieżki edukacyjno – zawodowej i planowanie kariery. | Zajęcia o tematyce związanej z wyborem ścieżki edukacyjno- zawodowej w oparciu o predyspozycje i zainteresowania uczniów. | październik 2021 listopad 2021 maj 2022 | doradca zawodowy szkolny doradca zawodowy |
Wspomaganie rodziców we prawidłowych metod wychowawczych wdrażaniu | Udział rodziców w zebraniach organizowanych w szkole; dziecka w szkole we współpracy z wychowawcą; indywidualne rozmowy i konsultacje oraz profilaktyka dla rodziców u psychologa i pedagoga analizowanie funkcjonowania szkolnego. | Regularnie | Wychowawcy, psycholog, pedagog |
Podnoszenie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców | Szkolenie rady pedagogicznej n/t rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych | Wg planu WDN | Lider WDN, dyrektor |
Sfera psychiczna | |||
WSPIERANIE INDYWIDUALNEGO ROZWOJU UCZNIA, STOSOWNIE DO JEGO POTRZEB I MOŻLIWOŚCI | |||
Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa, rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych, niesienia pomocy poszkodowanym | Zapoznanie uczniów i egzekwowanie regulaminów i zarządzeń obowiązujących w szkole mających na celu zapewnienie uczniom bezpieczeństwa. Zwrócenie szczególnej uwagi na sytuację epidemiologiczną i przestrzeganie zaleceń w tym zakresie. | wrzesień 2021 cały rok | Wychowawcy Rada Pedagogiczna Pracownicy administracyjni i porządkowi. |
Prowadzenie zajęć z wychowawcą oraz psychologiem nt. bezpieczeństwa ( w tym na feriach i na wakacjach ) | według rozkładów zajęć z wychowawcą | Wychowawcy, psycholog | |
Zapoznanie uczniów i rodziców z procedurami obowiązującymi w szkole w sytuacjachzagrożenia i epidemii koronawirusa. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji i alarmu przeciwpożarowego. | wrzesień- październik 2021 | Wychowawcy Dyrekcja szkoły | |
Prowadzenie zajęć z pielęgniarką na temat zasad udzielania pierwszej pomocy. | cały rok | pielęgniarka szkolna | |
Prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki zachowań ryzykownych z uwzględnieniem przygotowania do życia w rodzinie i problemów współczesnej młodzieży. | cały rok | Psycholog, nauczyciel WDŻ. | |
Kształtowanie świadomości uczniów na temat uzależnień i zagrożeń z nimi związanych | Zajęcia związane z tematyką uzależnień, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych | według rozkładów zajęć z wychowawcą i planu pracy psychologa szkolnego. | Psycholog, pielęgniarka, zaproszeni specjaliści |
Zajęcia/rozmowy podnoszące świadomość uczniów nt. szkodliwości e-papierosów i innych nowych środków mogących zawierać substancje niebezpieczne (np. nieodurzająca marihuana itp.) | według rozkładów zajęć z wychowawcą i planu pracy psychologa szkolnego i pedagoga. | Psycholog, pedagog | |
Zajęcia informacyjno- edukacyjne związane z problemem picia i nadużywania alkoholu. | według rozkładów zajęć z wychowawcą i planu pracy psychologa, pedagoga | Psycholog, pedagog, wychowawcy | |
Zajęcia dla rodziców związane z tematyką uzależnień wśród młodzieży szkolnej. | według harmonogramów spotkań i zebrań z rodzicami. | Psycholog, pedagog, edukator zewnętrzny | |
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów | Prowadzenie zajęć nt. sposobów skutecznego rozwiązywania konfliktów i współpracy w grupie. | według rozkładów zajęć z wychowawcą i planu pracy psychologa i pedagoga szkolnego. | wychowawcy psycholog, pedagog |
Budowanie atmosfery otwartości i przyzwolenia na dyskusję. Zapobieganie wzajemnej agresji i mowie nienawiści. | Tworzenie w szkole atmosfery sprzyjającej otwartości i przyzwolenia na dyskusję w relacjach z uczniami, rodzicami, nauczycielami i całą społecznością szkolną. | cały rok | Wszyscy pracownicy szkoły |
Organizacja Szkolnych Walentynek- poczta walentynkowa | luty 2022 | Klasa VIA | |
Sfera społeczna | |||
KSZTAŁTOWANIE POZYTYWNYCH POSTAW SPOŁECZNYCH I PROMOWANIE BEZPIECZNYCH ZACHOWAŃ | |||
Uwrażliwianie na różne obszary ludzkich problemów i potrzeb poprzez krzewienie potrzeby udzielania pomocy | Prowadzenie zajęć z wychowawcą i pedagogiem propagujących idee wolontariatu | według rozkładów zajęć z wychowawcą | Wychowawcy, pedagog |
Akcje charytatywne i wsparcie imprez i inicjatyw fundacji, stowarzyszeń itp. przy udziale Samorządu Uczniowskiego, wychowawców oraz innych nauczycieli | cały rok | Samorząd uczniowski, nauczyciele, wychowawcy Danuta Dębska - koordynator | |
Wsparcie Schroniska dla koni „Tara” w Piskorzynie: zbiórka karmy i innych artykułów dla zwierząt | cały rok | Anna Gierko, wychowawcy | |
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka | Tydzień Świadomości Autyzmu, zajęcia psychoedukacyjne n/t empatii, tolerancji dla odmiennych poglądów, stylu bycia, wyglądu | Regularnie, Kwiecień 2021 r. | Nauczyciele wspomagający |
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, autoprezentacji, kompetencji społecznych. Wyrażanie własnych opinii, przekonań i poglądów w sposób szanujący innych. | Prowadzenie zajęć z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem nt. komunikacji międzyludzkiej. Udział uczniów w zajęciach języka polskiego. | według rozkładów zajęć z wychowawcą i planu pracy psychologa i pedagoga szkolnego. | Wychowawcy psycholog, pedagog, nauczyciele poloniści |
Wybory samorządów klasowych | wrzesień 2021 | wychowawcy | |
Kampania wyborcza kandydatów na opiekuna i przewodniczącego SU, demokratyczne wybory | maj 2022 | Opiekun samorządu Samorząd uczniowski | |
Organizacja przez SU konkursów o różnorodnej tematyce, imprez i Uroczystości | cały rok | Samorząd uczniowski opiekun SU | |
Spotkania Samorządu Uczniowskiego z Dyrektorem szkoły | wg potrzeb | Dyrekcja szkoły, Samorząd uczniowski | |
Zajęcia nt. sztuki autoprezentacji i przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej | cały rok | Doradca zawodowy, wychowawcy, nauczyciele | |
Odpowiedzialne budowanie relacji koleżeńskich, stosowanie się do obowiązujących reguł | Zajęcia z wychowawcą, psychologiem i pedagogiem | wrzesień - październik 2021 | Wychowawcy, psycholog i pedagog |
Zajęcia z wychowawcą i rodzicami nt. aktów prawnych obowiązujących w szkole | wrzesień 2021 | Wychowawcy | |
Inspirowanie do aktywności i twórczego myślenia oraz działania. Kształtowanie postawy przedsiębiorczości. | Zorganizowanie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych: kół zainteresowań, warsztatów, wyjazdów do muzeum, teatru, na wystawy, do kina, udział w życiu kulturalnym społeczności lokalnej oraz zajęcia w szkolnej Kindlotece. | cały rok według potrzeb | Opiekunowie kół zainteresowań, GOK, GOSTiR, nauczyciele |
Aktywny udział w uroczystościach szkolnych i konkursach. | cały rok | Nauczyciele wg harmonogramu | |
Systematyczne monitorowanie zachowania i frekwencji uczniów w szkole; współpraca w tym zakresie z rodzicami | Analizowanie sytuacji wychowawczej w szkole podczas Zespołów Wychowawczych; stosowanie procedur dot. bezpieczeństwa, naruszania zasad i regulaminów oraz udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej. | regularnie | Wychowawcy, specjaliści, dyrektor |
Strefa aksjologiczna | |||
Kultura, przekaz norm i wzorów zachowań, kształtowanie osobowości i tożsamości narodowej | |||
Kształtowanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia | Pogadanki z wychowawcą, nauczycielami na temat sfery motywacyjnej, inspirowanie do osiągania sukcesów i przygotowanie do radzenia sobie z niepowodzeniami | cały rok | Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
Organizowanie pomocy uczniom z trudnościami w nauce w oparciu o diagnozę oraz analizę orzeczeń i opinii z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych. | cały rok według potrzeb | Dyrekcja, psycholog, pedagog, wychowawcy, nauczyciele. | |
Organizacja wyjazdów uczniów na zajęcia/wykłady/warsztaty organizowane przez ośrodki naukowe/uczelnie wyższe | cały rok według potrzeb | Wychowawcy i inni nauczyciele | |
Podnoszenie efektów kształcenia. | Organizowanie konkursów wiedzy; prowadzenie zajęć wyrównawczych, rozwijających w tym rozwijających umiejętności uczenia się. Propagowanie czytelnictwa poprzez lekcje biblioteczne, konkursy czytelnicze. Przeprowadzanie próbnych egzaminów ósmoklasisty. Wykonywanie zadań kształtujących umiejętność czytania ze zrozumieniem na wszystkich zajęciach. Doskonalenie pracy uczniów na platformie Moodle i w aplikacji Zoom. Zwiększenie częstotliwości korzystania na lekcjach z pracowni komputerowych (wykorzystywanie zasobów internetowych wydawnictw lub platform edukacyjnych). Wdrażanie planu pracy Komisji Do Poprawy Jakości Kształcenia | Cały rok | Nauczyciele, Dyrekcja |
Kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze | Organizowanie imprez o tematyce ukulturalniającej, wyjazdów do kina, teatru, domów kultury. Wycieczki dostosowane do zapotrzebowania poszczególnych klas | cały rok, według potrzeb, według harmonogramów i kart wycieczek | Wychowawcy, nauczyciele |
Wychowanie do wartości - kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną. | Prowadzenie zajęć o tematyce patriotycznej na lekcjach języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii, muzyce, zajęć z wychowawcą. Upamiętnienie ważnych rocznic i świąt narodowych. | cały rok według kalendarza według uchwał sejmowych RP. | Wychowawcy, nauczyciele wymienionych przedmiotów. |
Organizacja mikołajek Klasowych | grudzień 2021 | wychowawcy | |
Organizacja Wigilii klasowych | grudzień 2021 | wychowawcy | |
Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej | 14 października 2021 | Klasa VII A i VIIB |
XI. Ewaluacja
Program wychowawczo-profilaktyczny będzie podlegać ewaluacji, a sformułowane w niej wnioski posłużą do przeprowadzenia zmian w programie.
Ewaluacja będzie przeprowadzana na podstawie
1. Wyników ewaluacji wewnętrznej.
2. Analizy dokumentacji szkolnej.
3. Badań dotyczących sytuacji wychowawczej w szkole.
4. Wniosków z pracy zespołów wychowawczych i przedmiotowych.
5. Rozmów z rodzicami i uczniami.
XII. Załączniki
Zał.1- Roczne plany wychowawczo-profilaktyczne dotyczące poszczególnych oddziałów.
Zał.2- Analiza ankiet rodziców oraz nauczycieli dotyczących wartości.
Zał.3- Analiza ankiet dotyczących dobrostanu psychicznego uczniów.