Przejdź do treści

Statut szkoły - Szkoła Podstawowa w Wińsku

Pomiń menu
Pomiń menu
SKOŁA PODSTAWOWA
W WIŃSKU
Pomiń menu
Załącznik do uchwały Rady Pedagogicznej nr IX/2025/2026 z dnia 10.09.2025 r.





STATUT

Szkoły Podstawowej w Wińsku




Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1.
1. Szkoła Podstawowa w Wińsku jest ośmioletnią, publiczną szkołą podstawową.
2. Siedzibą szkoły jest 56-160 Wińsko, ul. Na Piaski 12.
3. Szkoła używa pieczęci urzędowej o treści: Szkoła Podstawowa w Wińsku oraz stempla prostokątnego o treści:
Szkoła Podstawowa w Wińsku
56-160 Wińsko, ul. Na Piaski 12
tel. 71/389-80-29
NIP 988-03-00-034 Regon 000592414

§ 2.
Organem prowadzącym jest Gmina Wińsko z siedzibą przy ul. Plac Wolności 2 w Wińsku.

§ 3.
Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
1) szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Wińsku;
2) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Wińsko;
3) dyrektorze szkoły – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej w Wińsku;
4) nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycielki i nauczycieli Szkoły Podstawowej w Wińsku;
5) uczniach – należy przez to rozumieć uczennice i uczniów Szkoły Podstawowej w Wińsku;
6) rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców i opiekunów prawnych uczennic i uczniów Szkoły Podstawowej w Wińsku;
7) radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Wińsku;
8) samorządzie uczniowskim – należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej w Wińsku;
9) radzie rodziców – należy przez to rozumieć Radę Rodziców Szkoły Podstawowej w Wińsku;
10) dzienniku elektronicznym – należy przez to rozumieć dziennik Szkoły Podstawowej w Wińsku.

Rozdział 2
Cele i zadania szkoły

§ 4.
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, w szczególności prawa oświatowego.

§ 5.
Szkoła realizuje cele wynikające z przepisów prawa, w tym:
1) wyposażenie uczniów w kompetencje kluczowe;
2) przygotowywanie uczniów do świadomego wyboru zawodu oraz dalszego kierunku kształcenia;
3) wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez pogłębianie jego wiedzy oraz zaspokajanie i rozwijanie naturalnej ciekawości;
4) zapewnienie uczniom niepełnosprawnym opieki poprzez realizację zindywidualizowanego procesu kształcenia, dostosowanych programów nauczania i zajęć rewalidacyjnych na miarę indywidualnych możliwości.

§ 6.
Cele, o których mowa w § 5 szkoła realizuje w szczególności poprzez następujące zadania:
1) realizowanie podstawy programowej;
2) zapewnienie bezpiecznych warunków dla uczniów w czasie pobytu w szkole;
3) organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów;
4) organizację doradztwa zawodowego w szkole;
5) stałe podnoszenie poziomu jakości pracy szkoły;
6) współpraca z rodzicami, instytucjami edukacyjnymi, organizacjami społecznymi, lokalną społecznością.

§ 7.
Zadania, o których mowa w § 6. szkoła realizuje poprzez:
1) prowadzenie lekcji zgodnie z programem nauczania i przyjętym planem pracy szkoły;
2) uczestniczenie nauczycieli i innych pracowników szkoły w różnych formach doskonalenia zawodowego;
3) prowadzenie kół zainteresowań, zajęć pozalekcyjnych;
4) organizowanie projektów, wyjazdów edukacyjnych, konkursów;
5) organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów i szkołami ponadpodstawowymi;
6) realizacja zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Rozdział 3
Organy szkoły

§ 8.
Organami szkoły są:
1) dyrektor;
2) samorząd uczniowski;
3) rada pedagogiczna;
4) rada rodziców.

§ 9.
Dyrektor szkoły posiada kompetencje wynikające z przepisów prawa w tym w szczególności:
1) jest przewodniczącym rady pedagogicznej;
2) reprezentuje szkołę na zewnątrz;
3) wydaje decyzje administracyjne;
4) sprawuje nadzór pedagogiczny;
5) jest pracodawcą w imieniu szkoły.

§ 10.
1. Samorząd uczniowski realizuje kompetencje wynikające z przepisów prawa w tym
w szczególności:
1) współtworzy dogodne warunki uczenia się uczniom;
2) proponuje rozwiązania mające na celu poprawę jakości pracy szkoły;
3) przeprowadza wybory do samorządu uczniowskiego;
4) wybiera opiekuna samorządu uczniowskiego.
2. Opiekę nad działaniami samorządu uczniowskiego sprawuje opiekun samorządu uczniowskiego.

§ 11.
Rada pedagogiczna posiada kompetencje wynikające z przepisów prawa w tym w szczególności:
1) współtworzy dogodne warunki uczenia się i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom;
2) wspiera rzetelną realizację programów nauczania opartą o formułowanie wymagań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia.

§ 12.
Rada rodziców realizuje kompetencje wynikające z przepisów prawa  w tym w szczególności:
1) współtworzy dogodne warunki nauki i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom;
2) wyraża opinie i wnioskuje do dyrektora szkoły i organu prowadzącego we wszystkich sprawach związanych z działalnością szkoły.

§ 13.
1. Organy, o których mowa w § 8, współdziałają ze sobą poprzez bieżące informowanie pozostałych organów o swojej działalności i jej planowanych kierunkach.
2. Poszczególne organy mogą zgłaszać pozostałym organom swoje wnioski i uwagi co do prowadzonej przez nich działalności. Organ powinien ustosunkować się do zgłoszonych uwag bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni.
3. Organy mogą organizować wspólne narady i konsultacje.
4. Dyrektor koordynuje współpracą organów.

§ 14.
1. Spory pomiędzy organami rozwiązuje dyrektor szkoły, o ile nie jest stroną sporu.
2. Spory, w których stroną jest dyrektor szkoły, rozwiązuje organ nadzoru pedagogicznego, o ile nie zostaną naruszone w ten sposób kompetencje innych właściwych organów.
3. Organ odpowiedzialny za rozwiązanie sporu powinien dążyć do tego, by organy pozostające w sporze porozumiały się między sobą w drodze mediacji, a gdy to nie jest możliwe,  powinien  rozstrzygnąć  spór przy zachowaniu  dalece idącej  bezstronności i obiektywności, a także z uwzględnieniem interesów organów pozostających w sporze.

Rozdział 4
Organizacja pracy szkoły

§ 15.
Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
1) arkusz organizacji szkoły;
2) plan finansowy szkoły;
3) plan pracy szkoły;
4) tygodniowy rozkład zajęć;
5) przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.

§ 16.
Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą poprzez organizację:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami;
3) zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4) zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
5) zajęć z doradztwa zawodowego;
6) zajęć etyki i religii;
7) zajęć edukacji zdrowotnej.

§ 17.
W szkole działają oddziały ogólnodostępne.

§ 18.
1. Szkoła zapewnia możliwość wolontariatu uczniów przez cały rok szkolny.
2. Szkoła wspiera działania podejmowane w ramach wolontariatu w szczególności poprzez:
1) informowanie za pośrednictwem nauczycieli wychowawców o działaniach możliwych do podjęcia w ramach wolontariatu oraz inspirowanie do nich;
2) udzielanie pomocy merytorycznej uczniom zaangażowanym w wolontariat;
3) wyznaczanie przez dyrektora szkoły nauczyciela sprawującego opiekę nad danymi działaniami w ramach wolontariatu – na wniosek zainteresowanych uczniów;
4) udostępnianie (w miarę możliwości) pomieszczeń szkolnych na działania prowadzone przez uczniów w ramach wolontariatu.

    § 19.
1. W szkole udziela się opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebne wsparcie, poprzez:
1) pomoc psychologiczną i pedagogiczną;
2) pomoc terapeutyczną;
3) pomoc materialną.
2. W szkole podejmowane są starania mające na celu udzielanie pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Rozpoznawanie potrzeb ucznia w tym zakresie jest obowiązkiem w szczególności wychowawcy.
3. Szkoła udziela pomocy według własnych możliwości, może organizować pomoc we współpracy z administracją samorządową oraz strukturami i osobami angażującymi się w pomoc materialną.

§ 20.
1. Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży według bieżącego zapotrzebowania zgłaszanego przez organy szkoły, nauczycieli, rodziców lub uczniów.
2. Zadania, o których mowa w ust.1, koordynuje dyrektor szkoły.

§ 21.
Szkoła współpracuje z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki poprzez zebrania, odbywające się co najmniej trzy razy w roku, konsultacje indywidualne, stały kontakt osobisty i za pośrednictwem dziennika elektronicznego oraz udział rodziców w wydarzeniach, warsztatach i inicjatywach szkolnych.
§ 22.
1. Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej według bieżąco rozpoznawanych zainteresowań i potrzeb uczniów i nauczycieli.
2. Cele statutowe organizacji pozarządowych muszą wpisywać się w działalność edukacyjno-profilaktyczną szkoły.
3. Zgodę na podjęcie działalności stowarzyszenia lub organizacji na terenie szkoły wyraża dyrektor szkoły określając jednocześnie warunki tej działalności.

§ 23.
1. W szkole funkcjonuje stołówka szkolna.
2. Posiłki przygotowywane są na miejscu.
3. Stołówka przygotowuje posiłki ogólnodostępne zgodne z normami żywieniowymi.
4. Ze stołówki szkolnej mogą korzystać zarówno uczniowie jak i nauczyciele.
5. Dyrektor w drodze zarządzenia wprowadza regulamin stołówki szkolnej.

Rozdział 5
Organizacja zajęć edukacyjnych

§ 24.
1. Zajęcia edukacyjne odbywają się zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi organizacji roku szkolnego.
2. Zajęcia edukacyjne odbywają się od poniedziałku do piątku i realizowane są w formie stacjonarnej, chyba że z odrębnych przepisów wynika obowiązek realizacji zajęć edukacyjnych za pomocą metod i technik porozumiewania się na odległość (nauczanie zdalne).
3. Zajęcia edukacyjne odbywają się w salach lekcyjnych, pracowniach i w hali sportowej.
4. Zajęcia edukacyjne mogą się też odbywać w innych miejscach, niż wskazano w ust. 2 i 3, w szczególności w placówkach kulturalno-oświatowych, na otwartych boiskach i placach, w parkach, w specjalnych pomieszczeniach przystosowanych do organizacji w nich konkretnych zajęć edukacyjnych.
5. Dyrektor w drodze zarządzenia wprowadza regulamin pracowni szkolnych i hali sportowej.
6. Wyjścia poza teren szkoły odbywają się zgodnie z odrębnymi przepisami prawa oraz zasadami bezpieczeństwa.
7. Dyrektor w drodze zarządzenia wprowadza regulamin wyjść i wycieczek szkolnych.

§ 25.
1. Nauczanie zdalne odbywa się według zasad wynikających z przepisów prawa, z uwzględnieniem postanowień niniejszego paragrafu.
2. Nauczyciele do realizacji zajęć w formie nauczania zdalnego wykorzystują narzędzia informatyczne i technologie informacyjno-komunikacyjne, które służą również do przekazywania uczniom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć.
3. W celu zapewnienia bezpiecznego uczestnictwa uczniów w zajęciach realizowanych w formie nauczania zdalnego:
1) szkoła korzysta tylko z urządzeń informatycznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych, które gwarantują bezpieczeństwo danych ich użytkowników;
2) uczniowie przed przystąpieniem do korzystania z danego narzędzia informatycznego lub danej technologii informacyjno-komunikacyjnej muszą zostać w zrozumiałej formie zapoznani przez nauczyciela z zasadami obsługi danego narzędzia lub danej technologii, a także odnośnymi wymogami bezpieczeństwa, w tym cyberbezpieczeństwa;
3) uczniowie najpóźniej w pierwszym dniu nauczania zdalnego w danym roku szkolnym są zaznajamiani z zasadami bezpiecznego wykorzystywania urządzeń i technologii informatycznych, higieny cyfrowej, pracy z komputerem;
4) nauczyciele, realizując zajęcia w formie nauczania zdalnego, organizują to nauczanie w sposób, który nie wymaga od uczniów ciągłego korzystania z monitorów ekranowych;
5) wychowawca oddziału koordynuje, pod nadzorem dyrektora szkoły, realizację zajęć w formie nauczania zdalnego, w szczególności dbając o przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny kształcenia podczas nauczania zdalnego i nadzorując, by w jego oddziale kształcenie z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia odbywało się przemiennie.
4. Uczniowie potwierdzają uczestnictwo w zajęciach realizowanych w formie nauczania zdalnego w jeden z poniższych sposobów:
1) wpis w komunikatorze tekstowym wykorzystywanego narzędzia lub technologii, o których mowa w ust. 2;
2) wypowiedź głosowa;
3) wysłanie wiadomości elektronicznej poprzez dziennik elektroniczny lub pocztę elektroniczną – z tym zastrzeżeniem, że nie można wymagać od uczniów uruchomienia przekazu audio-wideo w celu potwierdzenia uczestnictwa w zajęciach.

§ 26.
1. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Pierwsze półrocze zaczyna się z początkiem nowego roku szkolnego i trwa do ostatniego dnia stycznia. Drugie półrocze rozpoczyna się z pierwszym dniem lutego i kończy z dniem zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. Klasyfikacji śródrocznej dokonuje się w zależności od kalendarza ferii zimowych, tydzień przed feriami lub tydzień po feriach.

§ 27.
Nauczyciele prowadzą dokumentację zajęć edukacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami.

Rozdział 6
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej

§ 28.
1. Szkoła udziela i organizuje uczniom uczęszczającym do szkoły, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w przepisach prawa.
2. W poszczególnych oddziałach za organizację oraz dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiada wychowawca klasy.
3. Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są bezpłatne, a udział ucznia w zaplanowanych zajęciach w ramach jej realizacji dobrowolny.
4. Pomoc psychologiczno–pedagogiczna polega na:  
1) rozpoznawaniu i zaspakajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
2) rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia;
3) rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia w szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia;
4) stwarzaniu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym;
5) rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;  
6) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;  
7) opracowywaniu i wdrażaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej;
8) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;  
9) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
10) wspieraniu nauczycieli, rodziców i uczniów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
11) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
5. O udzielanie pomocy psychologiczno–pedagogicznej mogą wnioskować:  
1) rodzice ucznia/prawni opiekunowie;  
2) uczeń;  
3) dyrektor szkoły/ wicedyrektor;
4) wychowawcy klas, nauczyciele i zatrudnieni w szkole specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem;  
5) pielęgniarka szkolna;  
6) poradnia psychologiczno-pedagogiczna;
7) inne organizacje pozarządowe lub instytucje działające na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
6. Wnioski o organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej przedkłada się wychowawcy oddziału i za jego pośrednictwem dyrektorowi szkoły. Wnioski z instytucji zewnętrznych powinny być złożone w formie pisemnej w sekretariacie szkoły lub drogą elektroniczną na adres szkolnej poczty elektronicznej.
7. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają:
1) nauczyciele w bieżącej pracy z uczniem na zajęciach;
2) specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w szczególności:
a) pedagog/pedagog specjalny;
b) psycholog szkolny;
c) logopeda;
d) doradca zawodowy;
e) pracownicy szkoły poprzez zintegrowane oddziaływanie na ucznia;
f) inni specjaliści pracujący z uczniami.
8. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole:
1) pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole realizowana przez każdego nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem polega w szczególności na:
a) dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb;
b) rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania;
c) indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;
d) dostosowaniu warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia.
2) pomoc psychologiczno–pedagogiczna świadczona jest również w formie zajęć zorganizowanych w ramach godzin przeznaczonych na te zajęcia i ujętych w arkuszu organizacyjnym szkoły. W zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych i finansowych mogą to być:
a) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze;
b) zajęcia rozwijające uzdolnienia;
c) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
d) zajęcia kształtujące umiejętności uczenia się;
e) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne o charakterze terapeutycznym;
f) zajęcia logopedyczne;
g) trening umiejętności społecznych;
h) biofeedback;
i) zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
9. Innymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być: porady, konsultacje, warsztaty, szkolenia prowadzone przez specjalistów.


Rozdział 7
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego

§ 29.
W szkole działa wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, którego koordynacją zajmuje się doradca zawodowy.

§ 30.
1. W ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego szkoła:
1) systematycznie diagnozuje zapotrzebowania uczniów na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego;
2) organizuje zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, przygotowujące uczniów do świadomego planowania kariery i przyjęcia roli zawodowej;
3) opracowuje we współpracy z nauczycielami, wychowawcami, psychologiem i pedagogami program doradztwa zawodowego;
4) prowadzi działalność informacyjno-doradczą, w tym gromadzi, aktualizuje i udostępniania informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
5) udziela indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.
2. Cele szkolnego doradztwa zawodowego:
1) zapoznanie uczniów ze specyfiką pracy i wymaganiami w poszczególnych zawodach;
2) rozpoznanie przez uczniów własnych uzdolnień, zainteresowań, cech osobowości i predyspozycji zawodowych;
3) rozwijanie umiejętności społecznych młodzieży;
4) zapoznanie uczniów z systemem szkolnictwa;
5) rozwinięcie u uczniów kompetencji związanych z postawą przedsiębiorczą oraz innych kompetencji decydujących o sukcesie na rynku pracy;
6) wdrożenie uczniów do kształcenia ustawicznego;
7) zapoznanie uczniów z lokalnym rynkiem pracy, zawodami deficytowymi i nadwyżkowymi;
8) wsparcie rodziców w roli doradców zawodowych własnych dzieci.

Rozdział 8
Organizacja biblioteki  i świetlicy

§ 31.
1. W szkole działa biblioteka. Bibliotekę prowadzi nauczyciel bibliotekarz.
2. Biblioteka współpracuje z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami poprzez:
1) pracę indywidualną z uczniem, rozmowy i poradnictwo w doborze lektur;
2) identyfikację uzdolnień i słabości uczniów, a także ich zainteresowań i pasji;
3) gromadzenie zbiorów dopasowanych do upodobań czytelników;
4) działania kulturalno-rekreacyjne – włączanie się biblioteki szkolnej do życia kulturalnego uczniów;
5) doskonalenie u uczniów umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
6) kształcenie nawyku uczenia się, czytania i korzystania z księgozbioru bibliotecznego;
7) realizację potrzeb i zainteresowań uczniów.
3. Do obowiązków nauczyciela-bibliotekarza należy w szczególności:
1) organizacja pracy biblioteki szkolnej;
2) gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
3) udostępnianie zbiorów uczniom i nauczycielom;
4) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych z zakresu edukacji czytelniczej;
5) inwentaryzowanie szkolnego księgozbioru;
6) realizację projektów o charakterze czytelniczym.
4. Dyrektor w drodze zarządzenia wprowadza regulamin biblioteki.

§ 32.
1. W szkole działa świetlica. Świetlicę prowadzą wychowawcy świetlicy.
2. Świetlica działa od poniedziałku do piątku (za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy).
3. Świetlica zapewnia uczniom :
1) opiekę i bezpieczeństwo w godzinach pracy rodziców;
2) tworzenie warunków sprzyjających harmonijnemu rozwojowi psychofizycznemu;
3) rozwijanie zainteresowań intelektualnych, wrażliwości i aktywności twórczej i fizycznej;
4) pomoc w wyrównywaniu braków oraz  niwelowaniu trudności w nauce.
4. Szczegółowe zasady korzystania za świetlicy, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa uczniów określi w drodze zarządzenia dyrektor.

Rozdział 9
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły

§ 33.
W szkole zatrudnia się nauczycieli, wychowawców oraz stosownie do potrzeb: nauczyciela wspomagającego, asystenta lub pomoc nauczyciela, specjalistów, a także innych pracowników, w tym pracowników administracyjnych i obsługi.

§ 34.
1. Nauczyciele wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa i niniejszego statutu.
2. Do zakresu zadań nauczyciela należy w szczególności:
1) realizacja podstawy programowej wraz z wymaganiami edukacyjnymi dostosowanymi do potrzeb i możliwości ucznia;
2) realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
3) dbałość o bezpieczeństwo uczniów i higieniczne warunki nauki;
4) stosowanie w pracy metod zapewniających efektywną naukę i efektywny rozwój uczniów oraz stałe dokształcanie się w tym zakresie.
3. Do zakresu zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
1) planowanie pracy wychowawczej w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i indywidualne potrzeby uczniów;
2) realizacja zadań wynikających z programu pracy wychowawczej;
3) prowadzenie zajęć w ramach godzin z wychowawcą zgodnie z potrzebami uczniów danego oddziału;
4) dbałość o warunki efektywnego uczenia się i rozwoju uczniów;
5) stwarzanie warunków do budowania dobrych relacji na linii uczeń-nauczyciel-rodzic;
6) prowadzenie działań integrujących oddział, w tym organizowanie wycieczek.

§ 35.
1. W szkole zatrudnia się ponadto: pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedę, wychowawcę świetlicy, którzy wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu.
2. Do zakresu zadań pedagoga należy w szczególności:
1) uzupełnianie, rozszerzanie i pogłębianie działalności dydaktyczno- wychowawczej oraz opiekuńczej prowadzonej przez nauczycieli;
2) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów;
3) działania interwencyjne i mediacyjne w sytuacjach kryzysowych;
4) udzielanie pomocy pedagogiczno-psychologicznej adekwatnej do rozpoznanych potrzeb;
5) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w grupach przedszkolnych i oddziałach szkolnych;
6) prowadzenie profilaktyki uzależnień oraz rozwiązywanie innych problemów dzieci i młodzieży.
3. Do zakresu zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
1) rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia uczniom ze szczególnymi potrzebami pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno- komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
2) prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły we współpracy z nauczycielami;
3) organizacja i udział w zespołach nauczycielskich w celu sporządzania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym terapeutycznych oraz indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych;
4) wspieranie nauczycieli i wychowawców w rozpoznawaniu przyczyn trudności i niepowodzeń edukacyjnych uczniów oraz udzielaniu im pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bezpośredniej pracy, dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych;
5) udzielanie uczniom, nauczycielom i rodzicom pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
6) prowadzenie zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych.
4. Do zakresu zadań psychologa szkolnego należy w szczególności:
1) diagnoza potencjalnych możliwości ucznia;
2) analiza przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz negatywnego zachowania ucznia
3) prowadzenie działań profilaktycznych w celu zapobiegania pojawianiu się problemów;
4) doradztwo w zakresie wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu;
5) współpraca z rodzicami w zakresie zagadnień wychowawczych poprzez udzielanie wskazówek związanych z zagadnieniami wychowawczymi, wskazywanie kierunku działań, odpowiedniej literatury.
5. Do zakresu zadań logopedy szkolnego należy w szczególności:
1) przeprowadzenie badań przesiewowych służących wyłonieniu dzieci z zaburzeniami mowy;
2) organizowanie pomocy logopedycznej;
3) prowadzenie terapii indywidualnej oraz grupowej;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji.
6. Do zakresu zadań wychowawcy świetlicy należy w szczególności:
1) organizowanie czasu wolnego uczniów poprzez prowadzenie różnych form zajęć, takich jak gry, zabawy, warsztaty czy konkursy;
2) dbanie o bezpieczeństwo, porządek i sprzęt w świetlicy, przestrzeganie obowiązujących zasad i regulaminu;
3) monitorowanie postępów uczniów i udzielanie im wsparcia w nauce, pomoc w utrwalaniu wiedzy, umiejętności i przygotowywaniu się do lekcji.

Rozdział 10
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów

§ 36.
1. Ocenianiu podlegają: osiągnięcia edukacyjne ucznia oraz zachowanie ucznia.
2. Ocenianie odbywa się zgodnie z zapisami prawa oświatowego.
3. Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 37.
W ocenianiu obowiązują:
1) zasada jawności ocen zarówno dla ucznia jak jego rodziców (opiekunów prawnych);
2) zasada częstotliwości i rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie, a ocena końcowa nie jest średnią ocen cząstkowych;
3) zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie;
4) zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu;
5) zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen;
6) zasada otwartości – wewnątrzszkolne oceniania podlega weryfikacji i modyfikacji w oparciu o okresową ewaluację.

§ 38.
1. Każdy nauczyciel zobowiązany jest na początku roku szkolnego poinformować uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2 przekazywane i udostępniane są:
1) w formie ustnej na pierwszym zebraniu rodziców (prawnych opiekunów) w miesiącu wrześniu;
2) w formie informacji na stronie internetowej szkoły;
3) w trakcie indywidualnych spotkań rodziców (prawnych opiekunów) z nauczycielem lub wychowawcą.
4. Nauczyciel jest obowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

§ 39.
1. W trakcie nauki w szkole uczeń otrzymuje oceny:
1) bieżące;
2) klasyfikacyjne:
a) śródroczne – na koniec pierwszego półrocza;
b) roczne – na zakończenie roku szkolnego;
c) końcowe – są to oceny po zakończeniu cyklu nauczania danej edukacji.
2. Ocenianie bieżące realizuje się przez:
1) ocenę słowną – odnoszenie się do działań i osiągnięć ucznia oraz jego zachowania i trudności w procesie uczenia się;
2) ocenę w skali od 1 do 6 w klasach IV-VIII ze wszystkich przedmiotów z wyjątkiem edukacji zdrowotnej i doradztwa zawodowego lub informację o osiągnięciu wiedzy i umiejętności wynikających z podstawy programowej;
3) symbole literowe: A, B, C, D, E w edukacji wczesnoszkolnej lub informację o osiągnięciach edukacyjnych z wiedzy i umiejętności.
3. W ocenianiu bieżącym wyrażonym stopniem dopuszcza się stosowanie „+” i „–”, gdzie „+” oznacza osiągnięcia ucznia bliższe wyższej kategorii wymagań, „-” niższej kategorii wymagań.

§ 40.
Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci. Dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi i jego rodzicom przez nauczyciela na terenie szkoły w terminie dogodnym dla każdej ze stron i ustalonym przez nauczyciela lub dyrektora szkoły.

§ 41.
Nauczyciel uzasadnia ustnie  lub pisemnie każdą pisemną bieżącą ocenę szkolną, stosując poniższe elementy:
1) wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia;
2) odnotowanie lub podkreślenie tego, co wymaga poprawy lub dodatkowej pracy ze strony ucznia, aby uzupełnić braki w wiedzy oraz opanować wymagane umiejętności;
3) przekazanie uczniowi wskazówek, w jaki sposób powinien poprawić pracę;
4) wskazanie uczniowi sposobu, w jaki powinien pracować dalej.


§ 42.
Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się w stopniach według skali:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.

§ 43.
1. W trakcie bieżącego oceniania efektów pracy ucznia, jego osiągnięć oraz wkładanego wysiłku nauczyciele mogą wprowadzać zasady edukacji wspierającej rozwój ucznia.
2. Nauczyciel, który zdecyduje się wprowadzić zasady opisane w ust.1 informuje dyrektora, uczniów i rodziców o przyjętych warunkach i sposobach oceniania.
3. Ocenie kształtującej mogą podlegać: wypowiedź ustna, kartkówka, sprawdzian, praca klasowa, projekty edukacyjne i inne formy pracy ucznia wskazane w § 44.

§ 44.
1. Na zajęciach ocenie mogą podlegać następujące rodzaje aktywności uczniów:
1) prace pisemne:
a) praca klasowa, czyli zapowiedziana co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem pisemna wypowiedź ucznia obejmująca określony, zamknięty zakres materiału,
b) sprawdzian, czyli zapowiedziana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem pisemna wypowiedź ucznia obejmująca określony przez nauczyciela zakres materiału,
c) kartkówka - krótka pisemna wypowiedź ucznia obejmująca zagadnienia co najwyżej z 3 ostatnich lekcji, może być niezapowiedziana;
2) wypowiedzi ustne;
3) sprawdziany praktyczne;
4) projekty grupowe i indywidualne;
5) wyniki pracy w grupach;
6) prace wykonywane samodzielnie;
7) alternatywne formy uwzględniające specyfikę przedmiotu.
2. Ocena roczna wynika ze wszystkich ocen otrzymanych przez ucznia wyrażonych stopniem lub oceną kształtującą w całym roku szkolnym oraz z obserwacji postępów ucznia dokonanych przez nauczyciela w danym okresie (półrocze/rok).
3. Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę wyrażoną stopniem:
1) celująca – 100% - 95%;
2) bardzo dobra – 94% - 85%;
3) dobra – 84%- 70%;
4) dostateczna – 69% - 50%;
5) dopuszczająca – 49% - 31%;
6) niedostateczna – 30% - 0%.
4. Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nauczyciel dopasowuje indywidualnie zarówno zakres materiału jak i formę sprawdzania/oceniania uwzględniając zapisy wynikające z IPET-u lub innych dokumentów.
5. Każdą pracę pisemną uczeń musi zaliczyć w terminie uzgodnionym z nauczycielem – nie później jednak niż do dwóch tygodni od daty pracy pisemnej lub powrotu do szkoły po czasowej nieobecności.
6. W przypadku nieobecności ucznia podczas sprawdzianu, pracy klasowej, czy innej pisemnej formy w dzienniku stosuje się adnotację ,,nb”.
7. W przypadku ponownej nieobecności ucznia w ustalonym terminie uczeń pisze sprawdzian po powrocie do szkoły.
8. Zaliczenie polega na pisaniu sprawdzianu, pracy klasowej o tym samym stopniu trudności. W sytuacjach uzasadnionych nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczania zaległego sprawdzianu.
9. Uczeń ma możliwość poprawić ocenę za każdą pracę pisemną w terminie ustalonym z nauczycielem.
10. Przy poprawianiu oceny obowiązuje zakres materiału, jaki obowiązywał w dniu pisania sprawdzianu, pracy klasowej, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.
11. Uczniowi przysługuje „nieprzygotowanie” (np) bez podania przyczyny z wyłączeniem zajęć, na których odbywają się zapowiedziane kartkówki, sprawdziany lub prace klasowe:  
1) uczeń zgłasza „nieprzygotowanie” na początku lekcji. Liczbę możliwych zgłoszeń „nieprzygotowania” określa nauczyciel przedmiotu i podaje pisemnie do wiadomości uczniów i rodziców na początku roku szkolnego;
2) fakt „nieprzygotowania” zaznacza się w dzienniku skrótem „np.”  „Nieprzygotowanie” nie zwalnia ucznia z aktywności na lekcji.
12. W tygodniu nie mogą odbywać się łącznie więcej niż trzy sprawdziany lub prace klasowe, a w jednym dniu więcej niż jeden sprawdzian lub jedna praca klasowa.
13. Kartkówki mogą odbywać się na każdej lekcji.
14. Nauczyciel ma obowiązek podać oceny z prac pisemnych do wiadomości uczniów
w terminie do 2 tygodni od dnia jego napisania. W przypadku wypracowań z języka polskiego termin ten może zostać wydłużony do 3 tygodni. Dopuszcza się przesunięcie terminu zwrotu prac pisemnych w sytuacjach losowych - o czas nieobecności nauczyciela oraz w okresach świąt, ferii.
15. Z religii i etyki w klasach I – VIII obowiązuje skala ocen od 1 do 6.

§ 45.
1. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
2. Na dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla ucznia rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
3. O przewidywanej negatywnej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych nauczyciel informuje ucznia i rodzica na trzy tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
4. Informację, o której mowa w ust. 1 i 2, przekazuje się za pomocą dziennika elektronicznego, podczas zebrania z rodzicami lub w przypadku braku kontaktu z rodzicem, w formie listu poleconego.

§ 46.
1. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się na dzień przed śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
2. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ostatecznie ustala się na dwa dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.

§ 47.
Ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania odbywa się przy współpracy nauczyciela z uczniem i opiera się na: ocenie wychowawcy, samoocenie ucznia oraz otrzymanych od pozostałych nauczycieli i uczniów danego oddziału informacjach zwrotnych dotyczących zachowania ocenianego ucznia – z tym, że do ustalenia oceny konieczne jest uzyskanie co najmniej dwóch informacji zwrotnych od pozostałych nauczycieli i co najmniej dwóch informacji zwrotnych od uczniów danego oddziału.

§ 48.
Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane według skali określonej we właściwych przepisach, a w klasach I-III szkoły podstawowej są to oceny opisowe.

§ 49.
Ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych odbywa się bez odnoszenia się do efektów uczenia się osiągniętych przez pozostałych uczniów.

§ 50.
Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa niż ocena przewidywana, o której mowa w § 45 ust. 2 i 3.

§ 51.
Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
1) rodzice ucznia mają prawo wnioskować na piśmie o podwyższenie oceny z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w terminie nie dłuższym niż 3 dni od daty otrzymania informacji o przewidywanych dla niego śródrocznych, rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych;
2) wniosek składa się do nauczyciela przedmiotu, z którego, uczeń ubiega się o podwyższenie przewidywanej oceny. Musi być w nim określona  przyczyna, dla której uczeń ubiega się o ocenę wyższą niż przewidywana, a także krótkie uzasadnienie;
3) podwyższenie przewidywanej oceny mogą ubiegać się rodzice ucznia, który posiada usprawiedliwione wszystkie nieobecności  na zajęciach z danego przedmiotu, pisał wszystkie prace klasowe, sprawdziany wiedzy i umiejętności z danych zajęć edukacyjnych;
4) nauczyciel analizuje zasadność wniosku i wydaje opinię pozytywną lub negatywną, a w przypadku opinii pozytywnej  zleca wykonanie zadań i termin umożliwiający podwyższenie oceny;
5) rodzice /opiekunowie prawni ucznia, który uzyskał odmowę, ma prawo tego samego dnia zwrócić się z zastrzeżeniami sformułowanymi na piśmie do dyrektora szkoły. Obowiązkiem dyrektora szkoły jest rozpatrzenie sprawy w ciągu dwóch dni roboczych, poinformowaniu ucznia i jego rodziców/ opiekunów prawnych;
6) procedura podwyższania ocen musi zakończyć się co najmniej dwa dni przed terminem wystawiania ocen rocznych lub końcowych;
7) dokumentację związaną z procedurą przechowuje nauczyciel do zakończenia roku szkolnego;
8) procedura dotycząca uzyskania wyższej oceny z przedmiotu niż przewidywana może zostać wstrzymana i wycofana przez ucznia, rodzica/ opiekuna prawnego na każdym etapie jej realizacji. Jeżeli jest to decyzja ucznia, nauczyciel informuje rodziców/ opiekunów prawnych.

§ 52.
Tryb i warunki uzyskiwania wyższej niż przewidywana roczna ocena z zachowania:  
1) do dnia ustalonego w kalendarium szkolnym wychowawca oddziału zobowiązany jest do poinformowania ucznia i jego rodziców/ opiekunów poprzez dziennik elektroniczny o przewidywanej (ustalonej z uczniem) ocenie klasyfikacyjnej z zachowania;
2) uczeń, rodzic/ opiekun prawny może wnioskować do wychowawcy o pisemne uzasadnienie oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3) uczeń lub jego rodzice/ opiekunowie przedstawiają wychowawcy informacje, które w znaczny sposób, zgodnie z kryteriami oceniania zachowania określonymi w statucie szkoły mogą wpłynąć na zmianę oceny przewidywanej. Wychowawca ponownie analizuje zebrane informacje o zachowaniu ucznia i utrzymuje, bądź ustala wyższą niż proponowana, roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania;
4) uczeń (lub jego rodzice/ opiekunowie), który uzyskał odmowę, ma prawo tego samego dnia zwrócić się z zastrzeżeniami sformułowanymi na piśmie do dyrektora szkoły;
5) obowiązkiem dyrektora jest rozpatrzenie sprawy w ciągu dwóch dni roboczych, poinformowanie ucznia i jego rodziców/ opiekunów prawnych;
6) procedura podwyższania oceny musi zakończyć się co najmniej dwa dni przed terminem wystawiania ocen rocznych lub końcowych;
7) dokumentację związaną z procedurą przechowuje nauczyciel do zakończenia roku szkolnego;
8) podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej  zachowania może ubiegać się uczeń, który spełnia wszystkie niżej wymienione warunki:
a) systematycznie uczestniczył w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych,
b) nieobecności usprawiedliwiał na bieżąco,
c) swoim zachowaniem nie stwarzał zagrożenia dla siebie i innych,
d) nie poniósł w danym okresie kar statutowych;
9) procedura dotycząca uzyskania wyższej oceny zachowania niż przewidywana może zostać wstrzymana i wycofana przez ucznia, rodzica/ opiekuna prawnego na każdym etapie jej realizacji. Jeżeli jest to decyzja ucznia, nauczyciel informuje rodziców/ opiekunów prawnych.

Rozdział 11
Prawa i obowiązki uczniów, nagrody i kary

§ 53.
Uczniowie mają w szczególności prawo do:
1) rzetelnego procesu dydaktyczno-wychowawczego opartego na budowaniu podmiotowych relacji z nauczycielem, którego zasadami są:
a) możliwość zadawania przez ucznia pytań,
b) przekonanie, że celem uczenia się jest sukces każdego ucznia, a nie oceny  i rywalizacja,
c) możliwość skorzystania z pomocy nauczyciela i pomocy koleżeńskiej,
d) efektywne wykorzystanie czasu lekcji,
e) stosowanie wspierających metod uczenia się,
f) uczenie się na błędach,
g) oczekiwanie postępu, a nie perfekcji,
h) współpraca w zaufaniu i współodpowiedzialności, w oparciu o szczerość i wzajemny szacunek,
i) komunikacja, dobre relacje i przyjazna atmosfera;
2) dokonywania wyboru co do liczby i stopnia trudności wykonywanych zadań, podejmowanych przedsięwzięć, także w obszarze zachowania (praca nad sobą);
3) spotkań trójstronnych uczeń-nauczyciel-rodzic, które mają wspierać ucznia w rozwiązywaniu problemów i pokonywaniu trudności;
4) korzystania z bazy dydaktyczno-naukowej i zaplecza socjalnego szkoły, w szczególności z biblioteki, świetlicy, boiska;
5) opieki podczas przerw śródlekcyjnych.

§ 54.
1. Dyrektor szkoły niezwłocznie podejmuje niezbędne działania w przypadku powzięcia
1) informacji o naruszeniu praw uczniów, a w szczególności:
2) przeprowadza postępowanie wyjaśniające, które ma na celu, m.in. ustalenie podmiotów odpowiedzialnych za naruszenie oraz przyczyny i skutki tego naruszenia;
3) zapewnia wsparcie uczniowi, którego prawa zostały naruszone;
4) dąży do wyeliminowania skutków naruszenia.
2. Każdy uczeń, którego prawo zostało naruszone, ma prawo złożyć skargę do dyrektora szkoły. Jeśli naruszenia prawa dopuścił się dyrektor szkoły, przysługuje prawo złożenia skargi do organu nadzoru pedagogicznego.

§ 55.
Uczniowie są zobowiązani do:
1) udziału w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych i zadeklarowanych przez nich lub rodziców/ opiekunów prawnych dodatkowych zajęciach edukacyjnych;
2) systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia, o których mowa w ust.1;
3) przebywania w czasie trwania zajęć edukacyjnych i przerw między nimi pod nadzorem nauczycieli.

§ 56.
1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania podczas zajęć edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
2. W trakcie zajęć uczniowie są zobowiązani do przestrzegania poleceń nauczyciela w zakresie bezpiecznej i higienicznej organizacji pracy zgodnych z regulaminami poszczególnych pracowni i hali sportowej - § 24 ust. 5.
3. Uczniowie nie mogą podczas zajęć samowolnie opuszczać sali lekcyjnej lub innego miejsca, w którym odbywają się zajęcia.

§ 57.
1. Rodzice/ opiekunowie prawni są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
2. Uprawnionymi do usprawiedliwiania nieobecności są rodzice uczniów (opiekunowie prawni).
3. Usprawiedliwienie nieobecności składa się w formie pisemnej, elektronicznej poprzez dziennik elektroniczny do wychowawcy klasy lub podczas zebrania z rodzicami.
4. Usprawiedliwienie nieobecności powinno zawierać wskazanie dni zajęć edukacyjnych.
5. Usprawiedliwienie nieobecności powinien być złożony w terminie 7 dni od dnia, w którym ustała przyczyna nieobecności.

§ 58.
1. Uczeń może zostać zwolniony z części zajęć w danym dniu.
2. Do zwolnienia ucznia z części zajęć w danym dniu stosuje się odpowiednio postanowienia § 57 ust. 2, 3, 4.
3. W sprawach pilnych można zwolnić ucznia telefonicznie, niezwłocznie potwierdzając zwolnienie wiadomością tekstową wysłaną z numeru telefonu, z którego odbyła się rozmowa.
4. W przypadku nieobecności wychowawcy ucznia z zajęć może zwolnić dyrektor, stosując zapisy ust.3.
5. Nieobecności ucznia, objęte zwolnienie z części zajęć w danym dniu, uznaje się za usprawiedliwione.

§ 59.
1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zasad ubierania się na terenie szkoły określonych w niniejszym paragrafie.
2. Uczniowie są obowiązani ubierać się zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, z zastrzeżeniem, że niedozwolone jest noszenie stroju zawierającego elementy nawołujące do nienawiści, promujące stosowanie używek, wulgarne, dyskryminujące lub sprzeczne z prawem bądź stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa innych i siebie samego.
3. Strój powinien być czysty, schludny, estetyczny, stosowny - nie może odsłaniać brzucha, dekoltu, pleców, górnej części ud.
4. Ucznia obowiązuje strój galowy w tonacji biało-czarnej lub biało-granatowej podczas uroczystości szkolnych i zewnętrznego egzaminu ósmoklasisty.
5. W budynku szkoły obowiązuje obuwie zmienne.
6. Na zajęciach wychowania fizycznego uczniów obowiązują strój sportowy, w tym biała koszulka oraz obuwie sportowe.

§ 60.
1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły określonych w niniejszym paragrafie.
2. Na teren szkoły można wnosić telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne.
3. Na terenie szkoły można korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, z zastrzeżeniem, że korzystanie z nich w czasie zajęć edukacyjnych i przerw śródlekcyjnych może odbywać się tylko za zgodą nauczyciela lub innej osoby prowadzącej zajęcia.
4. Podczas wszelkich uroczystości szkolnych telefon lub inne urządzenie komunikacyjne musi pozostać wyłączone.
5. Korzystanie na terenie szkoły z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych powinno odbywać się z poszanowaniem zasad współżycia społecznego, w tym w szczególności prawa do prywatności uczniów i nauczycieli i prawa do niezakłóconego przebywania na terenie szkoły.
6. Szkoła nie odpowiada za zagubienie telefonu lub innych wartościowych przedmiotów.

§ 61.
1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów określonych w niniejszym paragrafie.
2. Uczniowie zobowiązani są do poszanowania godności każdego członka społeczności szkolnej oraz odnoszenia się do każdego z szacunkiem i w sposób niedyskryminujący.
3. Zabronione jest stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej.

§ 62.
Dyrektor może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia objętego obowiązkiem szkolnym do innej szkoły w przypadku:
1) popełnienia umyślnego przestępstwa przeciwko zdrowiu, życiu lub mieniu znacznych rozmiarów, stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu;
2) rażącego i długotrwałego naruszania zasad współżycia społecznego na terenie szkoły, zwłaszcza nieobecności, stosowania przemocy wobec członków społeczności szkolnej – jeśli wcześniej zastosowane środki wychowawcze nie przyniosły skutku.

§ 63.
1. Uczeń może zostać nagrodzony za wzorowe wywiązanie się ze swoich obowiązków szkolnych, wzorową postawę prospołeczną, w tym w szczególności w zaangażowanie w wolontariat i pomoc innym, osiągane sukcesy sportowe, naukowe, artystyczne, pracę nad sobą i inne.
2. Rodzaje przyznawanych nagród:
1) dyplom;
2) nagroda rzeczowa;
3) pochwała od wychowawcy w obecności całej klasy;
4) pochwała od dyrektora Szkoły w obecności całej społeczności szkolnej;
5) list pochwalny od wychowawcy lub dyrektora szkoły do rodziców;
6) świadectwo z wyróżnieniem w klasach IV – VIII.
3. Do przyznanej uczniowi nagrody można wnieść zastrzeżenia.
4. Zastrzeżenia mogą wnosić do dyrektora na piśmie uczniowie lub ich rodzice (opiekunowie prawni) w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania informacji o przyznaniu nagrody. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.

§ 64.
1. Uczeń za nieprzestrzeganie postanowień statutu szkoły może zostać ukarany:
1) ustnym upomnieniem ucznia przez wychowawcę lub innego nauczyciela;
2) ustne upomnienie przez nauczyciela w obecności rodziców;
3) upomnienie lub ostrzeżenie udzielone przez dyrektora;
4) naganę wychowawcy klasy;
5) naganę dyrektora szkoły;
6) obniżenie przez wychowawcę oceny z zachowania;
7) przeniesienie do klasy równoległej na podstawie wniosku wychowawcy po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i w porozumieniu z rodzicami ucznia.
2. Przeniesienie do klasy równoległej może nastąpić w sytuacjach szczególnych z pominięciem gradacji kar.
3. Od kary, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 5, uczniowi przysługuje odwołanie do rady pedagogicznej w terminie 14 dni. Rada rozpatruje odwołanie w terminie 21 dni.
4. Od kar, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4, 6, 7 uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.

Rozdział 12
Ceremoniał szkolny

§ 65.
1. Każdy apel rozpoczyna się odśpiewaniem hymnu państwowego.
2. Podczas uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy opisany w § 59.
3. Podczas uroczystości pasowania na ucznia, uczniowie składają ślubowanie o treści:

„Ślubuję być dobrym Polakiem, dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły. Będę uczyć się w szkole,  jak kochać Ojczyznę, jak dla niej pracować kiedy urosnę. Będę starać się być dobrym kolegą, swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom”.

Rozdział 13
Przepisy końcowe

§ 66.
1. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
2. Szkoła prowadzi dokumentację swojej działalności i przechowuje ją w archiwum zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 67.
Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.

Wróć do spisu treści